· Co je to vlastně chiptuning?
Chiptuning je optimalizace parametrů uložených v paměti řídící
jednotky motoru, kterou používá většina moderních automobilů. Touto
změnou dat v chipu řídící jednotky dosáhneme okamžitého zvýšení výkonu
a točivého momentu a ve většině případů zároveň úspory paliva o 5-10 %.
Chiptuningem se rozumí změna charakteristického pole, které určuje
okamžik zážehu. Vztažnými veličinami jsou teplota motoru, otáčky a
zatížení motoru (podtlak v sacím potrubí a poloha škrtící klapky).
Charakteristické pole, které vyjadřuje závislost velikosti předstihu na
hodnotách vztažných veličin, je stanoveno výrobcem na základě zkoušek
motoru ve zkušebně či při jízdě. Tím jsou stanoveny nejvýhodnější
hodnoty pro většinu uživatelů automobilů - jedná se o kompromis ve
vztahu ke spotřebě paliva, výfukových splodin jízdních vlastností,
atd...
· Proč se optimalizuje?
Bohužel toto charakteristické pole je výsledkem kompromisu
prakticky pro celý svět. V různých zemích jsou různě přísné normy pro
emise, někde se určuje výše pojistného podle výkonu motoru, jinde mají
nekvalitní palivo, nebo delší servisní intervaly. Automobily jsou
vyráběny v mnohatisícových sériích a toto charakteristické pole je
nastaveno s ohledem na všechny automobily. Využití veškerých skrytých
rezerv je pro výrobce nezajímavé z hlediska minimalizace nákladů
sériové výroby. Což pro nás problém není a dokážeme sériový software
upravit tak, že dokáže vlastnosti motoru využívat více než jen na
sériových 50%...
· Vydrží to motor? Jak se změní jeho životnost a spotřeba?
Při vysvětlování této problematiky budeme vycházet z jednoduchých
zákonitostí. Motor je složený z množství součástek, které vykonávají
kruhový nebo přímočarý pohyb. Tyto pohyblivé části v konečném důsledku
určují životnost motoru. Ložiska, případně pístní kroužky, jsou
dimenzovány na určitý počet cyklů (otáček). Při shodných provozních
podmínkách platí pro každý motor, že čím více cyklů (otáček) vykoná,
tím je opotřebovanější. To znamená, že pokud chceme, aby motor vydržel
co nejdéle, měl by vykonat co nejméně cyklů. Pro ilustraci uvedeme
příklad:
Představme si dva shodné automobily jedoucí po té samé
cestě. Vozidlo A má upravený motor, vozidlo B má motor sériový. Obě dvě
vozidla jedou shodnou rychlostí 100 km/hod
a mají shodné otáčky 3000 ot/min na 4 převodovém stupni... V tom začne
silnice stoupat a jízdní odpor stoupne natolik, že vozidlo B s
neupraveným motorem musí přeřadit na nižší převodový stupeň, pokud chce
jet i nadále shodnou rychlostí.
Motor vozidla A i B při rychlosti 100 km/hod na 4 převodový stupeň udělá na dráze 100 km 180.000 otáček za hodinu. Vozidlo B se sériovým motorem při podřazení na 3 rychlostí stupeň zvýšilo otáčky motoru na 4000 ot/min, a proto na dráze 100 km dlouhé jeho motor udělá 240.000 otáček za hodinu namísto 180.000 otáček.
Samozřejmě je rozdíl i ve spotřebě paliva. Při větším počtu otáček
je přímo úměrné více nasávacích cyklů. Z toho vyplývá, že jestliže byl
motor upravený "s rozumem" v rámci jeho konstrukčních možností (motory
jsou standardně upravovány na 70 až 80% jejich možností), nemůže se
snížit jeho životnost! Při stejném stylu jízdy jako před tuningem se
spotřeba paliva nezvýší, naopak u většiny automobilů se ještě sníží o
cca 2 - 3%, dokonce u vozidel s turbodmychadly o ještě vyšší hodnoty.
Samozřejmě v režimu jízdy, kdy využíváte zvýšený výkon motoru, je
spotřeba vyšší, protože platí vyšší výkon = více paliva.
· Jak je to se zárukou u nových vozů?
V autorizovaném servisu, kam jezdíte na pravidelné prohlídky,
nejsou schopni žádnou diagnostikou zjistit, že je řídící jednotka
upravená. Celá úprava je zjistitelná pouze jízdní zkouškou. Pro případ,
pokud by se u nového motoru něco porouchalo (u neupravených motorů jsou
známé případy, že v továrně zapomněli na motorový olej, při výrobě
motoru nebyly dostatečně odstraněny špony po obrábění a došlo k
zadření...) a zákazník měl obavy, že by to autorizovaný servis mohl
svádět na chiptuning, je Váš originální software zálohován a jsme
schopni před reklamací vrátit řídící jednotku "na počkání" do původního
stavu - ZDARMA!
· Jak se projeví změna řídícího programu na vozidle?
Při interaktivním způsobu programování se při zachování veškerých
exhalačních předpisů a životnosti zvýrazní ty parametry, o které má
klient zájem. Výkon je možné zvyšovat v určitém rozpětí při
atmosférických motorech (+ 10%) a podstatně více při turbo motorech (+
40%).
Všeobecně lze říci, že při jízdě s upravenou řídící
jednotkou se projeví větší pružností motoru (motor jde lépe za plynem),
což má za následek usnadnění rozjezdu na křižovatkách, bezpečnější
předjíždění kamionů jedoucích těsně za sebou, jízdu do stoupání bez
nutnosti zařadit nižší rychlostní stupeň, lepší dynamické vlastnosti
zatíženého vozu, dosahuje vyšší maximální rychlosti a co je zajímavé,
nižší spotřebu paliva...
Maximální rychlost je do určité míry závislá od celkového zpřevodování vozidla. Můžeme si to ukázat na příkladě:
Škoda
Fabia 1.4 MPI má výkon 50 kW. Z těchto údajů vyplývá, že vozidlo
dosahuje maximální rychlost 162 km/h na 5 převodovém stupni při
otáčkách motoru 4600. Vidíme, že motor už nemá dostatek výkonu na
překonání jízdních odporů, aby mohl dosáhnout teoretickou maximální
rychlost 176 km/h při 5000 otáčkách. Při 4600 otáčkách dosahuje motor
podle výkonové charakteristiky výkon cca 48 kW, z tohoto výkonu
potřebuje:
36,5 kW na překonání odporu vzduchu
6,5 kW na překonání valivého odporu pneumatik
4,8 kW na ztráty v převodovém mechanismu
Pokud chceme dosáhnout rychlost 176 km/h, potřebujeme, aby měl motor následující výkon:
45 kW na překonání odporu vzduchu (hodnota roste exponencionálně)
6,5 kW na překonání valivého odporu pneumatik (hodnota se při vzrůstající rychlostí nemění)
4,8 kW na ztráty v převodovém mechanismu (hodnota se při vzrůstající rychlostí nemění)
Celkem tedy 56,3 kW - Na tuto hodnotu musíme
minimálně zvýšit výkon motoru, aby vozidlo dosáhlo za ideálních
podmínek rychlost 176 km/h při cca 5000 ot./min.
hovno
(Havran, 21. 7. 2010 13:12)